Skip to Content

De Gouden Weken: Een vliegende start voor het nieuwe schooljaar

Nog een paar dagen en dan gaan de eerste scholen in Nederland al weer beginnen. Leerkrachten zijn in de laatste week van de zomervakantie al weer druk aan het werk. Het begin van een nieuw schooljaar is altijd een spannend moment, zowel voor leerkrachten als voor leerlingen. Iedereen betreedt het klaslokaal met frisse energie, nieuwe doelen, en een gezonde dosis nieuwsgierigheid. Wat misschien minder bekend is, is dat de eerste weken van het schooljaar, vaak aangeduid als de “Gouden Weken,” belangrijk zijn voor het vormen van een hechte en effectieve groepsdynamiek. In deze periode worden de fundamenten gelegd voor een schooljaar vol samenwerking, wederzijds respect en leerplezier.

voorbereiding op de eerste schooldag

Wat zijn de Gouden Weken?

De Gouden Weken beslaan de eerste vier tot zes weken van het schooljaar. In deze periode wordt de basis gelegd voor de sfeer in de klas en de manier waarop leerlingen met elkaar omgaan. Deze eerste weken zijn dan ook van onschatbare waarde omdat ze bepalen hoe de groep zich zal ontwikkelen gedurende de rest van het jaar. Het is in deze tijd dat de normen en waarden van de groep worden gevormd, en waar de basis wordt gelegd voor een cultuur van samenwerking en respect. In veel groepen op de basisschool staan de groepsregels en omgangsvormen centraal in deze periode.

De vijf fases van groepsvorming

Groepsvorming is een proces dat bestaat uit verschillende fases, en de Gouden Weken spelen een belangrijke rol in het begeleiden van een groep door deze fases. Laten we eens kijken naar de verschillende stadia van groepsvorming:

Forming: Oriënteren en kennismaken de Gouden Weken

In de eerste fase van groepsvorming, de Forming-fase, zijn leerlingen bezig met oriënteren en kennismaken met elkaar. In de Gouden Weken verkennen ze hun nieuwe omgeving, leren hun klasgenoten kennen en ontdekken wat er van hen wordt verwacht. Als leerkracht is dit het moment om een veilige en uitnodigende sfeer te creëren waarin iedereen zich welkom voelt. Activiteiten die gericht zijn op teambuilding en kennismaking zijn in deze fase essentieel. Denk aan energizers en leuke bewegend leren opdrachten uit de beweegpot.

Storming: Strijden om invloed

De Storming-fase is vaak de meest uitdagende periode voor een groep. In deze fase strijden leerlingen om invloed en wordt de hiërarchie binnen de groep vastgesteld. Er kunnen conflicten ontstaan en het kan onrustig aanvoelen. Dit is een normaal onderdeel van het groepsvormingsproces. Voor de leerkracht is het belangrijk om grenzen te stellen, tegelijkertijd open te staan voor discussie, en te werken aan het oplossen van conflicten.

de gouden weken in het onderwijs
Afbeelding van Michal Jarmoluk via Pixabay

Norming: Vaststellen van normen

Na de onrust van de storming-fase, komt de groep in rustiger vaarwater tijdens de Norming-fase. De groep begint gemeenschappelijke normen en ongeschreven regels te bepalen. Dit is het moment waarop duidelijk wordt hoe de groep met elkaar wil omgaan. In deze fase kan de leerkracht helpen door deze normen expliciet te maken en te ondersteunen, bijvoorbeeld door samen met de klas regels en afspraken op te stellen of verder te vormen waar je al mee begonnen was in de Gouden Weken. We bevinden ons nu in de periode tussen de herfstvakantie en kerstvakantie. Een periode waarin het heel fijn is dat er rust komt in de groep, want alle feestdagen zorgen al voor genoeg onrust bij de kinderen.

Performing: Samenwerken in harmonie

De Performing-fase is de fase waarin de groep optimaal functioneert. De leerlingen werken in harmonie samen, er is wederzijds respect en er heerst een positieve sfeer. Dit is het punt waarop de groep echt begint te presteren. Als leerkracht kun je nu wat meer loslaten en de leerlingen de ruimte geven om zelfstandig te werken en samen te groeien. Na al dat harde werken in het begin van de Gouden Weken en de onrustige periodes daarna is het hier echt even genieten van en met elkaar!

Adjourning: Afscheid nemen

Wanneer het schooljaar ten einde loopt, komt de groep in de Adjourning-fase, De laatste fase van de groepsvorming die zo mooi begon met de Gouden Weken. Dit is het moment van afscheid nemen en terugblikken op het afgelopen jaar. Deze fase is belangrijk voor de afronding en het erkennen van de groei die de groep heeft doorgemaakt. Het is ook een periode om rituelen te ontwikkelen die de groep helpen om op een positieve manier af te sluiten.
In sommige gecombineerde klassen is dit overigens ook weer een periode van onrust. Kinderen beseffen dat vriendjes en vriendinnetjes volgend jaar niet meer in de klas zitten of dat ze al groot zijn en wel door mogen naar de volgende fase van het onderwijs.

coronoaproof sinterklaasviering voor school en thuis

Het belang van de Gouden Weken

De Gouden Weken zijn niet zomaar een introductieperiode, maar vormen de basis voor een succesvol schooljaar. Door bewust aandacht te besteden aan deze eerste weken, kunnen leerkrachten een klas helpen om snel door de fases van groepsvorming te navigeren. Dit legt de basis voor een positief leerklimaat waarin leerlingen zich veilig en gesteund voelen om te leren en te groeien.
In kleuterklassen zijn er soms momenten in het jaar dat je weer even terug gaat naar het proces van de Gouden Weken als er veel nieuwe kinderen in de klas zijn gekomen.

Kortom, door de Gouden Weken goed in te vullen, investeer je als leerkracht in een solide en harmonieuze groep die klaar is om de uitdagingen van het schooljaar met vertrouwen en samenwerking aan te gaan. Het is de start van een gouden jaar vol groei, leren en plezier!

Een paar interessante boeken om te lezen onder andere te koop bij bol:

de gouden weken

Lees ook deze blogs

Footer1
ellen
Delen is enorm lief

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.