Vele rechtbankdrama’s, zoals ‘le Procès Goldman’ zijn er in de filmgeschiedenis al voorbij gekomen. Van feit tot fictie, en over het algemeen zijn ze wel altijd boeiend. Temeer omdat ik een rechter ooit heb horen zeggen: ‘’Als je het recht wilt begrijpen, moet je weten dat het recht krom is.’
In 1949 was daar al de rechtbankfilm ‘Knock on any Door’ met Humphrey Bogart in de hoofdrol. We kennen allemaal wel het indrukwekkende rechtbankproces uit de film ‘JFK’, met Kevin Costner. Of de omstreden film ‘Philadelphia’ uit 1993, met prachtige rollen van Tom Hanks en Denzel Washington. Onlangs kwam de film ‘Anatomy’ nog uit met de Duitse actrice Sandra Hüller in de hoofdrol. Al deze films laten de persoonlijke strijd zien van mensen die slachtoffer zijn geworden van het systeem. Hun strijd van gelijk en ongelijk, waarheid en leugen, dader en slachtoffer. Films die als het ware de kijker meenemen als een soort van jurylid. En ook deze wordt dan gedwongen om mee te kiezen in de vraag ‘schuldig of onschuldig’. Kan de nieuwe rechtbankfilm ‘le Procès Goldman’ ook zo een klassieker worden?
Hier gaat de film le Procès Goldman over
Wanneer de roemruchte communist, guerrilla en crimineel Pierre Goldman in 1976 in ‘le Procès Goldman’ voor het Franse gerechtshof staat, om voor zijn onschuld in een dubbele moordzaak te pleiten, weigert hij gebruik te maken van getuigenverklaringen. Hij walgt van elke vorm van emotioneel appèl en moet niets hebben van het theater waar de rechtbank zich volgens hem door laat leiden. Liever houdt hij het bij de feiten: “Ik ben onschuldig, omdat ik onschuldig ben.”
Pierre Goldman is een portret van een fascinerende historische figuur, maar ook van een ontwricht en hypocriet Frankrijk. Goldman was een zoon van uit Polen gevluchte Joden, hij vocht als vrijheidsstrijder in Latijns-Amerika en verklaarde zich solidair met de burgerrechtenbewegingen van 1968 én de Algerijnse onafhankelijkheid.
Goldman blijft voor de kijker een onbereikbaar personage
Pierre Coldman zit in de gevangenis voor vier overvallen die hij heeft gepleegd. Drie daarvan heeft hij bekend. Echter tegen de vierde, een overval op een apotheek waarbij twee dodelijke slachtoffers vielen, gaat hij in beroep tijdens ‘le Procès Goldman’. Voor zijn advocaten is hij niet de meest makkelijke cliënt, daar hij tegen hen vaak heel agressief en impulsief reageert. In linkse kringen wordt hij vereerd. Grote bewonderaars van Goldman zijn onder andere Simone Signoret, Françoise Sagan en Jean Paul Sartre.
Dit past ook helemaal in het tijdsbeeld van de jaren ’70. Mensen kwamen massaal in opstand tegen het elitaire gezag. Al komt dit in de film ‘le Procès Goldman’ wel wat summier aan bod. Het hoe en waarom Goldman tot zijn daden komt, komt slechts in kleine fragmenten tijdens de pleidooien voorbij. Zo blijft Goldman voor de onwetende kijker dus een onbereikbaar persoon.
Goed acteerwerk van alle acteurs en figuranten
Regisseur Cédric Kahn heeft duidelijk voor dit concept gekozen. Een minimale tijd besteden aan het personage Goldman en des te meer minuten over houden voor ‘le Procès Goldman’. Met omheinde kaders, zonder opsmuk, kalme shots en precieze montage weet hij het proces stukje bij beetje bloot te leggen. Hierdoor komt de acteur Arieh Worthalter wel onder een vergrootglas te liggen maar hij weet het uitstekend te acteren. Dan geld overigens voor alle acteurs, inclusief de figuranten. Allemaal spelen ze hun rol met overtuiging en is het van grote klasse. Het komt allemaal zeer geloofwaardig over.
In Frankrijk is le Procès Goldman een succes
Toch is met waargebeurde verhalen altijd een moeilijk gegeven om dat op internationaal niveau uit te brengen. Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat de film ‘le Procès Goldman’ in Frankrijk een groot succes zal zijn. Zelden heb je zo’n uitgezuiverd rechtbankdrama gezien. Echter hier in Nederland weet het grote publiek (net) te weinig van deze historie af. Indien dit echter als bijvoorbeeld driedelige serie op tv gebracht zou worden, met meer achtergrondinformatie, bereik je al een veel breder publiek. Nu was ‘le Procès Goldman’, althans voor mij als onwetende kijker, een twee uur durende verbale overdaad aan bewijzen, feiten en aannamen. Is Goldman erin geluisd door de politie, was hij wel of niet op het plaats delict. Spreken getuigen de waarheid. Het bleef een kanonvuur van vragen, die nogmaals vanuit Nederlands standpunt, geen houtsnijden.
Zal het recht zegevieren?
Wat wel in de film ‘le Procès Goldman’ heel duidelijk wordt is waar ik de review ook mee begon. Zo een groot proces gaat op een gegeven moment niet meer om het recht. Het gaat er dan nog slechts nog om wie de slimste, scherpste en verbaal de sterkste advocaat heeft. Wie heeft het meeste lef om over ethische grenzen te gaan en de mazen in de wet op te zoeken.
Een must voor al wie geïnteresseerd is in buitenlandse geschiedenis en politiek, maar zeer zeker ook in rechtsgang.
Kijk hier naar de trailer van le Procès Goldman
Specificaties over de film
- Releasedatum : vanaf 25 juli 2024 in de Nederlandse bioscopen
- Speelduur: 115 minuten
- Taal: Frans, Nederlands ondertiteld
- Classificatie: 6
- Genre: Drama
- Regie: Cédric Kahn
- Acteurs: Arieh Worthalter, Arthur Harari, Jeremy Lewin, Christian Mazzuchini, Stéphan Guerin-Tillié, Aurélien Chaussade
- Distributeur: Cineart
Bezoek onderstaande links voor nog meer filmnieuws
- Films voor volwassenen in de bioscoop – een overzicht 2024
- Radical, een leraar gooit het roer volledig om
- Treasure, en tragikomedie over een vader-dochter-roadtrip
- Horizon
- Hit Man, nu al een hit in Amerika
- Bad Boys, Ride or Die, een nieuw geslaagd deel
- The Fall Guy, een af geserveerde stuntman keert terug
- Maria Montessori film – een prachtige verfilming
- Fly me to the moon, een race in de ruimte en liefde
- Animalia, een film met vragen over het daadwerkelijke bestaan
- Salem, een film over het geweld in de banlieue
- Birthday Girl, niet elke verjaardag is een feestje - 09/09/2024
- Tatami, een sportverhaal wordt een politiek drama - 29/08/2024
- Loverboy: Emoties uit, een rauwe en heftige film - 26/08/2024