Als je, net als ik, veel films ziet gedurende een langere periode achter elkaar valt het op dat er steeds meer overeenkomsten zijn te ontdekken. Hetzelfde geldt voor de boeken- of modebranch. Regisseurs zeggen dan wel dat het uit eigen brein ontsproten is, of dat ze al heel lang met een soort gelijk idee rondliepen, maar de gelijkenissen kunnen niet geheel toevallig zijn. Dus ook bij het bekijken van de nieuwe film ‘Animalia’ herkende ik dingen uit de onlangs verschenen films ‘Augure’, Io Capitano, Civil War en The End we start from. Is dan een slecht teken? Nee hoor helemaal niet, gewoon een understatement.
Hier gaat de film Animalia over
Wanneer Marokko vanwege mysterieuze gebeurtenissen in een noodtoestand terechtkomt, staat de hoogzwangere Itto er ineens alleen voor. In een wereld die plots niet meer vertrouwd voelt, verliest ze onderweg niet alleen haar familie en privileges maar ook de connectie met haar geloof, identiteit en klasse. Wanneer de bovennatuurlijke storm in het Atlasgebergte gaat liggen, ontdekt Itto dat haar wereld voorgoed veranderd is.
Animalia is eerder esoterisch te noemen dan Science Fiction
De film ‘Animalia’ van de regisseur Sofia Alaoui wordt op sommige podia geïntroduceerd als een Science Fiction/ Thriller. Echter heb ik beide niet echt ervaren tijdens het kijken. Ik zou de film eerder esoterisch noemen; een spirituele zoektocht naar wie en wat is God? Is God meer dan een naam, is het ook niet een houvast waar mensen nu eenmaal behoeft aan hebben?
‘’Je doet alsof God een persoon is’’
(quote uit de film Animalia)
Onrust, angst, hoop en verwondering
Het thema van de film ‘Animalia’ is onrust, angst maar zeker ook die van hoop en verwondering. Dat komt mooi naar voren in de begin- en eindscène. Die lopen uiteen van een helder beeld naar een donker einde, letterlijk.
Itto is het vrouwelijke hoofdpersonage. Zij wordt gespeeld door actrice Oumaíma Barid. Een voor mij (nog) onbekende actrice maar ze acteert geloofwaardig en speelt haar rol met overtuiging.
Meer is niet altijd beter
Wat opvalt aan het begin van de film ‘Animalia’ is dat er een overdaad aan luxe is. Als kijker volg je een Marokkaanse ondernemersfamilie die leeft in weelde in luxe. Maar aan dit plaatje is alles té overdadig. Er is van alles té veel zodat het alleen nog maar protserig overkomt, niet meer geloofwaardig. Het moet het verschil in klasse tussen beide personages aangeven maar op deze manier stoort het ietwat en had het met minder ook goed over kunnen komen.
Een hond en veel vogels vertellen meer dan mensen
Wat er tijdens de nacht van het noodweer gebeurt, is een beetje onduidelijk. Ik vul zelf maar in dat er een coupe gepleegd is want er zijn ineens overal soldaten. Er is geen internetverbinding meer en een boer die wordt ingehuurd om Itto naar Amine te brengen gaat er met het geld vandoor. Dit is het moment dat de film een keerpunt krijgt.
Itto maakt kennis met een man die zeer kritisch is ten opzichte van luxe maar ook tegenover het fenomeen God. Ook krijgt ze gezelschap van een hond, die over een bijzondere gave blijkt te beschikken. Net als de vele vogels die in verschillende scènes van ‘Animalia’, meer en meer voorkomen. Zij lijken een soort van waarschuwende rol te spelen. En zo komt het mysterieuze, science fiction-achtige, spirituele element in het verhaal.
Prachtige beelden van het landschap in Marokko
Regisseur Sofia Alaoui wil met ‘Animalia’ veel vertellen en of dat bij de kijkers over gaat komen is nog maar de vraag. Het zal vele gaan duizelen. Dat geldt echter niet voor de prachtige beelden van het land Marokko.
Voor films zoals ‘Animalia’ moet je openstaan. Je moet een connectie hebben tussen de wereld en een eventueel tussenwereld al dan niet bewoont door een God of andere wezens. De kern is in ieder geval dat het leven niet draait om luxe maar om het daadwerkelijke bestaan. Dat je moet zien te overleven wanneer je gewoon eerlijk en sociaal bent. Zoals het hoofdpersonage Itto zelf in de film ‘Animalia’ zegt:
‘’Mijn ouders waren eerlijke, onbeduidende mensen en daarom zijn ze weggevaagd’’
Licht in de duisternis
Volgens mij wil de film ‘Animalia’ uiteindelijk aan de kijker meegeven dat je moet accepteren dat de toekomst onzeker is en dat het handvat wat je zoekt in elke vorm aanwezig mag zijn. Maar dat het vooral het verbinden met jezelf en uiteindelijk met elkaar het belangrijkste is. Dat wanneer je je zekerheden loslaat je tijdelijk in de duisternis bevindt maar dat geloof, in wie of wat dan ook, weer licht zal brengen.
Kijk hier alvast naar de trailer van Animalia
Details over de film Animalia
- Releasedatum : vanaf 27 juni 2024 in de Nederlandse bioscopen
- Speelduur: 90 minuten
- Taal: Frans, Arabisch, Berber – Nederlands ondertiteld
- Classificatie: 12
- Genre: Drama
- Regie: Sofia Alaoui
- Acteurs: Mehdi Dehbi, Oumaima Barid
- Distributeur: Vedette
Klik hier voor meer filmreviews
- Augure, een sociaal ongemak die zenuwen bloot legt
- Io Capitano, een film die een Oscar prijs waardig is
- Civil War, een vreselijke utopie of waarheid?
- Black Tea, een verhaal over liefde en de traditie van theezetten
- The end we start from, een apocalyptisch verhaal
- Films voor volwassenen in de bioscoop – een overzicht 2024
- Le gang des Bois de Temple, een laatste slag - 06/07/2024
- Fly me to the moon, een race in de ruimte en liefde - 02/07/2024
- Animalia, een film met vragen over het daadwerkelijke bestaan - 01/07/2024